Hoe breng je hedendaagse literatuur dichter bij de leerlingen van het secundair onderwijs? Zestien Vlaamse en Brusselse scholen namen afgelopen schooljaar deel aan het pilootproject Boon voor Onderwijs’ De leerlingen lazen samen een boek dat op de longlist van de Boon Literatuurprijs stond én ze ontvingen de auteur in de klas. “Iedereen, leerlingen én leerkrachten, is uit de comfortzone gekomen.”
September 2024. Zestien leerkrachten Nederlands, verspreid over Vlaanderen en Brussel én verbonden aan verschillende onderwijsverstrekkers, krijgen de vraag of ze zin hebben om met een klas 16- tot 19-jarigen deel te nemen aan het pilootproject Boon voor Onderwijs. “We gingen gericht op zoek naar heel uiteenlopende doelgroepen,” vertelt Dirk Terryn van Het Lezerscollectief, die het project in opdracht van VZW Vlaamse Literatuurprijs coördineerde. “Niet alleen klassen doorstroomfinaliteit, maar ook een lerarenopleiding, een richting woordkunst en leerlingen arbeidsmarktfinaliteit konden deelnemen.”
Ben Helsen van de GO! Spectrumschool in Deurne tekende meteen in. “Ik vond het een goede gelegenheid om iets te doen rond recente literatuur in de klas. Al was ik ook voorzichtig. Voor mijn klassen dubbele finaliteit is lezen een opgave. Het is mijn taak om hen te laten zien dat lezen fijn kan zijn. Als ik hun iets aanbied, moet het een succeservaring zijn.”