jury fictie en non-fictie

De Boon is een Vlaamse literatuurprijs, die in maart 2022 voor het eerst wordt uitgereikt in twee categorieën. Twee jury's duiken in de beste Nederlandstalige boeken van het afgelopen jaar. Deze  zes leesfanaten zitten de komende tijd met hun neus in de fictie- en non-fictieboeken.

Brigitte Raskin
©

Brigitte Raskin

Brigitte Raskin studeerde geschiedenis aan de KU Leuven. Zij werkte eerst als journaliste, stond daarna voor de klas, maar bleef tegelijk journalistiek actief. Als schrijfster debuteerde ze in 1988 met de roman 'Het koekoeksjong'. Het boek werd bekroond met de AKO-literatuurprijs en de Prijs van de Vlaamse lezer. Raskin verliet daarna het onderwijs en maakte van het schrijven haar hoofdbezigheid.

De ervaring leert me dat een literatuurprijs de bekroonde auteur tijd en vrijheid geeft, precies dat wat een schrijver vleugels geeft.
Sophia Blyden
©

Sophia Blyden

Sophia Blyden studeerde Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Leiden. Het bestuderen, schrijven en delen van verhalen vormen sindsdien de rode draad in haar werk. In 2018 richtte ze het feministisch platform Stories of Womanhood op, waarbij vrouwen het podium krijgen persoonlijke verhalen te delen via de creatieve kunsten, en werkte ze voor literatuurfestival Read My World. Op dit moment werkt ze als redacteur voor het VPRO-boekenprogramma Brommer op zee. Daarnaast geeft ze advies aan het Nederlands Letterenfonds op het gebied van proza en is ze als schrijver aangesloten bij het Leids kunstenaarscollectief ROEM.

Ik hoop de eindeloze grenzen van de literatuur weerspiegeld te zien in de inzendingen. Ik wil omvergeblazen, van mijn stuk gebracht en overdonderd worden. Bovenal wil ik van de levendigheid van onze taal proeven in elk verhaal dat ik mag lezen.
Krist Biebauw
©

Krist Biebauw

Krist Biebauw studeerde geschiedenis aan de UGent, waar hij ook een bijkomende opleiding literatuurwetenschappen volgde. Hij werkte voor Antwerpen 93, Culturele hoofdstad van Europa, en was nadien tien jaar directeur van cultuurcentra, eerst in Hamme en daarna in Dendermonde. Voor het steunpunt voor lokaal cultuurbeleid adviseerde hij jarenlang lokale besturen en hun cultuurinstellingen. Sinds oktober 2011 is hij directeur van Bibliotheek de Krook.

Zo'n prijs is vooral ook van onschatbare waarde voor de literatuur als geheel. Er is minder aandacht voor de letteren dan vroeger en dan is een prijs een goed instrument om de kwaliteit van het hedendaagse literaire werk in de verf te zetten.‍
Sam De Wilde
©

Sam De Wilde

Sam De Wilde is journalist en recensent voor De Standaard.

Ik wil schrijvers lezen die uit hun kot komen en doen alsof niet alles al eens geschreven is. Ik wil durf zien en het stoutmoedige streven om de literatuur steeds opnieuw uit te vinden.
Rashif El Kaoui
©

Rashif El Kaoui

Rashif El Kaoui behaalt zijn Masterdiploma in Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en zit sindsdien niet stil: hij werkt als acteur, rapper, podcastmaker en schrijver. In 2016 werd zijn proza bekroond met de El Hizjra Literatuurprijs. Bij KVS is hij vertrouwd gezicht en deel van het vernieuwde open ensemble. Hij was te zien bijvoorbeeld in "Malcolm X", of "Drarrie in de Nacht". Aan het Conservatorium van Antwerpen doceert Rashif schrijven aan de educatieve masteropleiding en aan LUCA Drama (Leuven) het vak ‘Drama en maatschappij’.

Ik zal zowel luisteren naar de stemmen gesmoord alvorens gehoord als naar de stemmen die luidkeels het firmament doen daveren. Vooral zal ik luisteren naar het fluisteren in de interlinie.
Catherine Vuylsteke
©

Catherine Vuylsteke

Catherine Vuylsteke is sinologe, journalist, schrijfster endocumentairemaakster. Ze doceert buitenlandberichtgeving aan Odisee, Brussel. Ze werkte 25 jaar als Azië-verantwoordelijke op de buitenlandredactie van De Morgen en is nu freelance journaliste voor Knack, Klara en De Standaard. Ze schreef boeken over China, Marokkaanse homo’s, Brussel, niet-begeleide minderjarigen en Vietnamese verliezers. Met Hanne Phlypo maakteze de documentaires "Silent Stories" en "The art of becoming".

Willen de Vlaamse Letteren ernstig worden genomen, en zich internationaal profileren, dan is een Vlaamse literatuurprijs onontbeerlijk. Ik hoop een breed mondiaal perspectief toe te voegen aan de jury, met een bijzondere aandacht voor literaire non-fictie.