'Boon voor Onderwijs' is een ambitieus project dat literatuur dichter bij de leerlingen van het secundair onderwijs brengt. Dit educatieve traject is verbonden aan de Boon Literatuurprijs. Het biedt beginnende en ervaren leerkrachten ondersteuning en inspiratie om hedendaagse Nederlandstalige literatuur in hun lessen te integreren en zo leerlingen van 16 tot 19 jaar warm te maken voor lezen.
Het project 'Boon voor Onderwijs' maakt onderdeel uit van de Vlaamse Literatuurprijs de Boon en richt zich op het stimuleren van leesplezier en literaire competenties bij leerlingen. In de eerste fase van het project werken we samen met 16 scholen uit Vlaanderen en Brussel, die een speciaal leestraject volgen. Deze scholen krijgen toegang tot hulpmiddelen en inspiratie - bijvoorbeeld door gesprekken met de jury van de Boon - om hun leerlingen te laten kennismaken met recente literaire werken van de Boon Literatuurprijs.
Hoewel we in eerste instantie starten met deze 16 pilootscholen, is het onze ambitie om het project in de toekomst uit te breiden naar zoveel mogelijk scholen. Het doel is om de impact van literatuur op jongeren door heel Vlaanderen te vergroten. Samen willen we jongeren laten genieten van hedendaagse literatuur, het leesplezier en de taalvaardigheid van leerlingen bevorderen, leerkrachten ondersteunen met didactische tools en inspiratie en scholen en leerlingen verbinden met de literaire wereld en auteurs.
1. Ondersteunend lesmateriaal
De leerkrachten van de deelnemende scholen krijgen toegang tot didactisch materiaal en inspiratie om met literatuur aan de slag te gaan. Dit helpt om een gevarieerd aanbod te creëren voor leerlingen en hen op een aantrekkelijke manier kennis te laten maken met literatuur.
2. Uitwisseling
Via een besloten platform kunnen de leerkrachten van de deelnemende scholen ervaringen en ideeën kunnen uitwisselen. Op deze manier blijven ze met elkaar in contact en kunnen ze elkaar inspireren met nieuwe ideeën voor in de klas. De leerkrachten gaan ook in gesprek met de jury van de Boon en kunnen met hen ideeën uitwisselen over welk boek voor hun leerlingen het best geschikt is en hoe ze ermee aan de slag kunnen.
3. Auteursbezoek en interactie
Leerkrachten kunnen de auteur van het boek dat ze samen lezen uitnodigen in de klas of online een gesprek organiseren. Dit geeft leerlingen de kans om de schrijvers achter de verhalen te ontmoeten en hen te bevragen over het schrijfproces, de thema's en de boeken zelf. Dit versterkt de leeservaring, vergroot de leesmotivatie en brengt het boek dichterbij.
Opstart van het project: de 16 deelnemende scholen en klassen worden geselecteerd:
1. Hasp-O Centrum Sint-Truiden - 6 GL/GWI/LAWI
2. Lyceum Aalst - 6 GL/economie
3. Lemmens Leuven - 5 CW (KSO)
4. Paridaens Leuven - ASO
5. Odisee Dilbeek - lerarenopleiding SO
6. Spectrumschool Deurne - TSO/BSO
7. Campus Rozenberg Mol - 5MT/5LMT
8. Xaveriuscollege Borgerhout - ASO 6 Grieks Wiskunde-Economie
9. Pius X Antwerpen - 5 Woordkunst Drama
10. Sint-Albertuscollege Heverlee - 4 Natuurwetenschappen
11. KOBOS Kapelle-op-den-Bos - Moderne talen 5 en 6
12. Atheneum Asse - 6 OOS
13. Ka Beveren - 5ecmt en 5mtwe
14. Handelsschool Aalst - Bedrijfswetenschappen
15. Sint-Jozefscollege Turnhout - 6 GL/GWI/WetWi
16. Atheneum Merelbeke - 5 bazo
De leerkrachten van de 16 deelnemende scholen zijn benieuwd naar welke boeken eind november op de longlist zullen verschijnen. Ze hebben alvast een afspraak begin december met één van de juryleden om een goede keuze te kunnen maken uit de lijst, op maat van hun klas.
Elke leerkracht kiest dan één titel uit de longlist van 15 titels waarrond in het tweede semester zal worden gewerkt met allerlei didactisch materiaal en interactievormen, met hulp van het Lezerscollectief en de steun van het hele boekenvak, vertegenwoordigd in het bestuur van de Boon.
Boeken die ertoe doen voor jongeren die ertoe doen. Op 2, 3 en 4 december spraken de 16 leerkrachten met de juryleden van de Boon om een geschikte keuze uit de longlist te maken.
Enkele citaten uit deze gesprekken:
‘Ik geef les aan een cognitief sterke groep maar lezen is geen vanzelfsprekendheid.’
‘Geef me zeker ook een tip voor mezelf.’
‘Lezen inpakken in een evenement met een auteur, een bezoek… het helpt. Goh, anders lukt het niet.’
‘Lezen op zich gaat goed, maar mijn klas heeft het moeilijk om leeservaringen met elkaar te delen.’
‘Geen evidente keuze, maar ik daag mijn leerlingen graag uit.’
De eerste fase zit erop. De boekenkeuze is gemaakt. Na het gesprek met de jury van de Boon hebben 16 leerkrachten de knoop doorgehakt, sommigen lazen bij twijfel nog enkele boeken van de longlist om hun oordeel te vormen of overlegden met hun klas. Ondertussen zijn de bestellingen in de boekhandel gemaakt en ook de bibliotheek voorziet aan aantal boeken.
Zes verschillende boeken worden gelezen door zestien verschillende klasgroepen. Benieuwd naar de titels?
In 15 video's vertellen de genomineerde auteurs voor de Boon fictie en non-fictie over hun boek. Deze video's kunnen de leerkrachten gebruiken als didactisch materiaal. Geen betere manier om de genomineerde titels in je lessen te integreren en je leerlingen warm te maken voor lezen.
De video's zullen ook gebruikt worden als promotie bij het brede publiek van de Boon. Je vindt de video's op de website auteurslezingen.be. Bibliotheken, leerkrachten en andere organisatoren kunnen via die website vervolgens vlot de auteurs uitnodigen voor een auteurslezing of -ontmoeting.
Ondertussen plannen we een auteursbezoek in. De auteur van de gekozen titel komt binnenkort langs in de klassen voor een lezing, een interview, een gesprek over het boek.
In de eerste fase van het project werken we samen met 16 pilootscholen uit Vlaanderen en Brussel, maar we hopen in de toekomst nog meer scholen te bereiken. Heb je interesse om zelf in je eigen lessen met de boeken van de Boon Literatuurprijs aan de slag te gaan?
Wil je graag deelnemen met jouw klas bij een volgend project? Laat hier je gegevens achter en dan houden we je graag op de hoogte.
Lezen is essentieel voor de ontwikkeling van jongeren. Het verrijkt hun woordenschat, scherpt hun concentratie aan en stimuleert hun verbeeldingskracht. Lezen is niet alleen goed voor de prestaties op school – het opent de deur naar nieuwe werelden, laat je kennismaken met andere ideeën, en helpt je om de dingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken. In een tijd waarin we vaak overspoeld worden door snelle online content, is deze verdieping extra waardevol.
Daarom zet het fonds Vrienden van de Boon samen met de Koning Boudewijnstichting het project 'Boon voor Onderwijs' op touw. Hiermee werken we aan een toekomst waarin alle jongeren levenslang de vruchten kunnen plukken van sterk literatuuronderwijs.
Heb jij een boon voor onderwijs, literatuur en samenleving?
We roepen iedereen op die gelooft in de kracht van verhalen, in de waarde van lezen en in het belang van goed (literatuur)onderwijs om mee het verschil te maken en een gift te doen. Zo geven we literatuur een vaste plek in de klas.
3 REDENEN OM OOK VRIEND VAN DE BOON TE WORDEN
Doneren kan via deze link of via overschrijving aan:
Koning Boudewijnstichting
BE10 0000 0000 0404
BIC: GEBABEBB
Met gestructureerde mededeling: +++ 623/3902/40005 +++